7 toepasbare tips om zelfverzekerd over te komen


Zelfverzekerd overkomen. Er zijn genoeg situaties denkbaar waarin het belangrijk is om zelfverzekerd over te komen. En als je een goede indruk wilt maken, kun je je maar beter goed voorbereiden. Daarom onderstaande 7 toepasbare tips voor zelfverzekerdheid en een positieve uitstraling. Tips die ook nog positief doorwerken op je zelfvertrouwen. Pak je winst.

1. Verzorg jezelf goed

Wanneer je er goed verzorgd uitziet, maak je direct een goede indruk. Nette, passende kleding, liefst waar jij je ook prettig in voelt en je vergroot de kans dat je prima overkomt.

Vaak heeft de manier waarop je gekleed bent ook invloed op hoe je je voelt. Als je er vooraf goed over nadenkt en een duidelijke keuze maakt, heb je de eerste stappen vooruit al gezet. Zelfverzekerd. Hetzelfde geldt natuurlijk voor je lichaamsverzorging.

Zelfverzekerd overkomen

2. Investeer in je fitheid

Hoe fitter jij je voelt, hoe meer energie je hebt en hoe gemakkelijker het is om met een positieve uitstraling te verschijnen. Lichaamsbeweging is een prachtige impuls voor positieve emoties en energie. Het lichaam maakt bij het bewegen zelf positieve stofjes aan in de hersenen.

Behandel je lichaam als een tempel. Wees er zuinig op. Doe wat goed is. Beweeg volop. Eet en drink gezond. Slaap genoeg. Je voelt je zekerder als je blij bent met je lichaam, je fitheid en je positieve gewoontes.

~ Zorg goed voor je lichaam. Het is de enige plaats waar je in moet leven. (Jim Rohn)

3. Zorg voor een rustige ademhaling

Als je je onrustig voelt, focus je aandacht dan op je ademhaling. Doe een ademhalingsoefening waarbij je dieper inademt, je adem steeds langer vasthoudt en dan in een bijzonder rustig tempo uitademt. Om helemaal in het moment te komen kun je jouw ademhaling tellen. Neem een aantal seconden voor het rustig inademen, voor het vasthouden van je adem en tel vervolgens ook uitgebreid hoe lang je erover doet om uit te ademen.

Als je dit bewust doet, word je vanzelf rustig en is het veel gemakkelijker om zelfverzekerd over te komen.

Heerlijk, rustig, krachtig, zelfbewust.

4. Maak oogcontact om zelfverzekerd over te komen

Als je omlaag kijkt of eindeloos rond blijft kijken zoekend naar antwoorden, kom je erg onzeker over. Terwijl als je een ander rustig aankijkt en echt oogcontact maakt, je een verbinding legt en een band opbouwt. De ander zal jou heel anders gaan ervaren als je oog hebt voor die ander. Oogcontact bevordert het vertrouwen in elkaar. Het is een eenvoudige tip die je gemakkelijk kunt toepassen. Zeker op het moment dat een ander praat.

Combineer het af en toe met een subtiel bevestigend ja-knikje met je hoofd en je scoort onbewust punten.

5. Zet je mooiste glimlach op

Oké, nog een heerlijke tip. Super gemakkelijk en onwaarschijnlijk effectief.  Zet eens gedurende 3 minuten je mooiste glimlach op. De glimlach waar je zelf verliefd op zou kunnen worden. Of waar de mensen die van jou houden, zelf van gaan glimlachen. Kom op, je kunt het. Kleine baby’s doen het zelfs al. Zet je mooiste glimlach op en lees rustig verder.

Je glimlacht activeert je brein op een bijzondere manier. Je maakt endorfine aan. Je gaat er beter door denken en je gaat je er op een gegeven moment beter door voelen. Dat is ongekend.

In trainingen of lezingen vraag ik mensen regelmatig om aan iets negatiefs te denken terwijl ze hun mooiste glimlach hebben geactiveerd. ‘Dat kan niet’, zeggen ze dan vol verbazing. Probeer het maar eens uit.

Ik doe dit zelf uiteraard ook regelmatig. Als ik me in een ongemakkelijke situatie bevind, zet ik mijn mooiste glimlach op. Deze voel ik dan niet meteen, maar na een paar minuten verandert dit en blijkt de glimlach een duidelijk positief effect op mijn gevoel te hebben. De glimlach wordt dus vanzelf echt. En ik kom dan veel energieker en zelfverzekerder over.

Zelfverzekerd en relaxed

6. Kies voor een zelfverzekerde lichaamshouding

Het merendeel van de tijd zijn we ons niet bewust van de houding die we fysiek gezien aannemen. Het is een gevolg van hoe we op dat moment denken en ons voelen. Het gaat vanzelf. Je lichaamshouding zou je als een resultaat kunnen zien.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt echter dat onze lichaamshouding ook impact heeft op onze gedachten en emoties. Bewust een andere houding aannemen heeft dus effect. Wil je meer zelfvertrouwen ervaren en uitstralen, dan helpt het om een houding aan te nemen van iemand vol zelfvertrouwen. Zo lang je hier bewust voor kiest, zal dit je een positieve boost geven.

Kin omlaag of kin omhoog is bijvoorbeeld een groot verschil. Rug krom of rug recht ook. Hangende schouders of je schouders naar achteren, het maakt uit. Maak jezelf groot en neem een open houding aan. Zo’n houding van ‘he, ik heb hier alles onder controle.’ Straal het uit. Spreek vervolgens met een krachtige stem en je maakt indruk.

7. Denk positief en visualiseer wat je wil

Wat je denkt, is de meest bepalende factor voor hoe je je voelt. Focus je aandacht vooraf zo veel mogelijk op een positieve uitkomst. Wat jij wil, gaat gebeuren. Jij hebt alles in huis om dit te realiseren. Visualiseer je ideale scenario.

Soms kan het helpen om je moed in te laten praten. Ofwel door naar iemand anders te luisteren. Ofwel door teksten of spreuken te lezen die je in je kracht zetten. Ofwel door filmpjes op bijvoorbeeld internet te bekijken, die je beter over jezelf doen denken en voelen. Alles is mogelijk.

Wat voor velen een geruststellende en hoopgevende gedachte is

Veel mensen ervaren het veranderen van gedachten als een grote en lastige uitdaging en dat is best logisch. Onze gedachten komen namelijk veelal voort uit ons onderbewustzijn. Om structurele verbeteringen in je zelfvertrouwen en je zelfverzekerde uitstraling aan te brengen, adviseer ik je om de populaire blog over 7 tips voor meer zelfvertrouwen te lezen. Zeker ook het gedeelte wat gaat over blijvende veranderingen. Het kan. Het is volledig te trainen en te ontwikkelen.

Zelfverzekerd overkomen tips

Voor Positiviteit biedt prachtige boeken, spreuken en trainingen voor meer vertrouwen in jezelf en zelfverzekerd overkomen.

Voor Positiviteit vind je ook op Twitter en op Facebook.

Zelfverzekerd overkomen trainen

zelfvertrouwen

‘Het is nu tijd voor mij!’
Ontdek hoe je stap voor stap meer zelfvertrouwen krijgt.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.