Rouwverwerking

In 2020, in de eerste golf van corona, is mijn moeder overleden. Ik kwam in een periode van rouwverwerking waarin alles ineens anders en beangstigend was… Mijn ma is met corona in het ziekenhuis komen te liggen en we mochten er niet bij. Het virus ging rond en het was toen nog onbekend hoe besmettelijk en levensbedreigend het virus voor eenieder was. Mijn pa had ook corona en we mochten niet dichtbij hem komen op de momenten dat hij onze liefde, warmte en knuffels zo hard nodig had. Bij de uitvaart mocht en kon bijna niemand aanwezig zijn. Beperkingen, onmacht, onmogelijkheden, het was er allemaal.

Het was een bijzonder uitdagende periode. En toch voelde ik me energiek en had ik kort na haar overlijden het gevoel alsof ik op een roze wolk leefde.

Hoe ik dacht dat het zou zijn, was totaal anders dan het was. Over deze periode en de reden waarom ik me toen zo goed voelde, schreef ik het voorwoord van mijn nieuwe boek ‘Levenslust‘.

Klik op het plaatje om het voorwoord te lezen

Rouwverwerking Als je iemand mist

De belangrijkste conclusie voor rouwverwerking

Je bent de ander niet kwijt. Je krijgt alleen een andere relatie met de ander. De fysieke relatie verdwijnt, maar er komt veel voor terug. In je gedachten kun je met de ander praten en hele gesprekken voeren. Wrijvingen en irritaties verdwijnen. En sterker nog, soms zou je willen dat ze er weer waren.

Je geheugen is in staat om vele mooie herinneringen weer tot leven te brengen. Als je er vanuit dankbaarheid naar kijkt, wordt het zacht en fijn en krijg je een glimlach op je gezicht. Alles wat je samen zo mooi hebt meegemaakt, kun je herbeleven. Met behulp van je voorstellingsvermogen kun je de liefde blijven voelen en laten stromen. Het is een keuze.

Als je in liefde en dankbaarheid aan de overledene denkt, zijn deze gevoelens springlevend. Dit was voor mij een enorme opluchting.

Je voorstellingsvermogen is super krachtig. Waar jij aan besluit te denken, bepaalt wat er in je leeft. Als ik nu aan mijn broer of aan andere goede vrienden denk, terwijl ze niet bij me zijn, dan maak ik ook gebruik van mijn voorstellingsvermogen. Net als mijn overleden ouders leven zij het merendeel van mijn tijd in mijn voorstellingsvermogen. Dat blijft en dat bepaal je zelf.

Rouwverwerking Waardeer je nieuwe relatie

Een andere connectie

Zoals je in het voorwoord hebt kunnen lezen, gebeuren er soms wonderbaarlijke dingen. Dingen die eigenlijk niet kunnen of veel te toevallig zijn. De signalen van andere energie, ik vind ze prachtig. De roos die uit het bloemstuk viel, toen ik om een reactie van mijn moeder vroeg.

Natuurlijk kan het toeval zijn. Dat kan. Alleen vind ik het een veel fijnere gedachte dat ze bij me is. Dat ze me ziet en met me meeleeft. Dat ik haar voel. De liefdevolle verbinding met het ongrijpbare. Door er voor open te staan zonder hiervoor bewijs te hoeven hebben, voel ik me fijn verbonden met haar onvoorwaardelijke liefde. Een geschenk in de rouwverwerking.

In lezingen vertel ik hier graag over. Bijna altijd maakt mijn verhaal over de roos andere vergelijkbare verhalen los. Van ervaringen met overleden mensen die simpelweg te toevallig zijn en waar je met liefde en verwondering naar kunt kijken.

Een wonderschoon verhaal ~ rouwverwerking

Tijdens een lezing had ik het voorwoord van Levenslust voorgedragen en een wat stille man wilde daar toch nog even iets over zeggen… Deze man kondigde zichzelf aan als een ‘normaal ben ik niet zo’n prater in een grote groep’-man.

Hij vertelde een prachtig verhaal.

Jaren geleden was een goede vriend van hem overleden. Plotseling, zonder afscheid te nemen. De vriend met een passie voor duiven. Duiven waren zijn lust en zijn leven. Tijdens zijn uitvaart, terwijl ze buiten bij het graf stonden, kwam er een duif drie rondjes rondom de kist vliegen om vervolgens weg te vliegen en in alle vrijheid zijn eigen gang te gaan.

‘Dankjewel’, zegt de man. ‘Dankzij jouw verhaal komt het bij mij naar boven en kan ik daar nu, jaren later, eindelijk vrede mee hebben en er het mooie van inzien. Het is goed zo. Hij heeft het me zelf laten zien.’

Nou, schiet mij maar lek. Dat raakt me. En dat maakt waarom ik het zo heerlijk vind om echt te verbinden. Met mensen, met echte verhalen. En me te verwonderen over een mogelijk spirituele connectie met de mensen die er niet meer zijn. Het is heerlijk als je de ander soms op een andere manier tegenkomt. Ieder signaal, waar of niet waar, kun je zien als een positieve trigger van liefde. De verwondering kan heel mooi en fijn zijn.

Rouwverwerking Als je iemand verloren hebt

Geheugenreconsolidatie – het gouden inzicht voor rouwverwerking

De keuzes die je maakt, bepalen waar je uitkomt. In de fase na het overlijden van mijn ouders ging ik op zoek naar wetenschappelijke kennis over rouwverwerking. Ik wilde graag weten wat ik zelf kon doen. Welke keuzes heb ik? Wat is goed? En tot mijn grote verbazing stuitte ik op een begrip in de psychologie waar ik nog nooit van gehoord had, maar wat wel een enorme impact heeft op de verwerking en het loslaten van hetgeen gebeurd is en we soms als last mee blijven dragen… geheugenreconsolidatie.

Wat nu komt is essentiële kennis over de werking van ons brein. Cruciale wetenschappelijke inzichten als we gebeurtenissen uit ons verleden een plekje willen geven. Iets wat iedereen zou moeten weten. Praat hierover. Deel het.

Wat is geheugenreconsolidatie?

Wanneer je aan een gebeurtenis in je verleden denkt, dan slaat je brein deze herinnering steeds opnieuw op. En nu met nieuwe informatie erbij. Bij iedere keer als je eraan denkt, voeg je in feite een stukje code toe. De code, die je toevoegt, bestaat uit de gedachten en gevoelens van het moment waarop je eraan denkt.

Wat je nieuw toevoegt, maakt dat je herinnering een andere lading krijgt. Een andere beleving. Het opnieuw opslaan wordt geheugenreconsolidatie genoemd.

Herinneringen zijn aan verandering onderhevig. Dit kan negatief voor je werken en het kan positief voor je werken. Als je je hier niet van bewust bent, kan het alle kanten opgaan. Als je bewust ervoor kiest om vanuit positieve gedachten en emoties naar je herinnering toe te gaan, voeg je iedere keer weer een klein beetje positieve code aan je herinnering toe. Dit is in feite wat verwerken is. Alleen door dit inzicht, het begrijpen van geheugenreconsolidatie, kun je hier zelf voor kiezen. En dit geeft je keuze, kracht en macht.

Als je het verwerken van je verdriet, je pijn, je teleurstelling belangrijk vindt en in mijn ogen is dit één van de allerbelangrijkste zaken om in het leven te leren omdat je er anders de rest van je leven last van kunt blijven houden, dan ga je vanaf nu verwerken zien als een werkwoord. Een activiteit. En bij voorkeur een dagelijkse activiteit. Net zo lang totdat het op zijn minst een neutrale lading heeft gekregen. Totdat je in al je vezels voelt: ‘Het is oké. Het is prima.’

Als het een neutrale of misschien zelfs positieve lading krijgt, zal het je niet langer belemmeren. Sterker nog, je zult gaan vergeten wat je allemaal overkomen is.

Geheugenreconsolidatie is een groot geschenk!

Hoe kun je dit zien en de waarde ervan voelen voor je rouwverwerking?

Geheugenreconsolidatie is als het bakken van een lekker visje in de pan. Door het bakken wordt de vis smaakvoller. Je hoort het sudderen in de pan en de geur komt al bij je binnen. Je voegt citroensap en verse dille toe en het watertanden kan beginnen.

De vis is van smaak veranderd door wat je eraan toevoegt. Een lekker gebakken vis smaakt veel beter dan een rauwe vis. Tenminste als je een beetje lekker kunt koken.

Zo werkt het bij je geheugen dus ook. Je voegt er altijd wel iets aan toe. Te weten de gedachten en emoties van het moment waarop je aan de specifieke gebeurtenis denkt. Hoe je dan denkt en hoe je je voelt, bepaalt hoe je de oude herinnering opslaat. Maak je herinnering lichter door er vanuit positiviteit naartoe te gaan.

Een klein eenvoudig voorbeeld

Denk aan een situatie waarin je onlangs een domme fout hebt gemaakt. Het was gênant. Je schaamde je ervoor. Dat kan. Als je nu gaat lachen of losbandig dansen en je denkt aan die situatie of je gaat er vanuit een bepaalde speelsheid naar kijken, dan verandert je beleving ervan. Aan je herinnering wordt een stukje code van luchtigheid en vrolijkheid toegevoegd en de herinnering wordt opnieuw opgeslagen. Een volgende keer zul je al snel denken: ach, zo erg was het eigenlijk niet. Ik kan er zelfs wel om lachen.

Door reconsolidatie kun je fantastische stappen zetten in het verwerken van negatieve ervaringen, gedachten en gevoelens.

Hoe bevrijd je jezelf?

Oké, ik ga er nu van uit dat geheugenreconsolidatie helder is en dat je inziet dat je zelf hierin aan zet bent. Dat je jezelf kunt bevrijden van hetgeen je als heftig en negatief ervaart. Dit kan bij alles, maar hoe doe je dit?

In mijn boek Levenslust heb ik 4 methodes uitgewerkt hoe je geheugenreconsolidatie in jouw voordeel kunt laten werken. De 4 methodes zijn:

  1. Mentale lenigheid

Positieve gedachten en gevoelens vind je gemakkelijker op andere terreinen dan waar het specifiek over gaat. Mentale lenigheid vraagt om perspectiefsouplesse vanuit drie centrale vragen:

Over wie gaat het?
Over welke tijdsperiode hebben we het?
En over welk specifiek onderwerp gaat het?

Persoon, tijd, ruimte. Wie, wanneer, wat.

Door heel specifiek je probleem te benoemen en te kaderen, kun je in de ruimte daaromheen het positieve vinden. Als je het positieve toevoegt, verandert je totaalplaatje en creëer je een positievere balans.

Meer over het ordenen van je gedachten vind je in de bestseller ‘Eenvoudiger leven‘ en in ‘Levenslust‘.

  1. Een positieve verklaringsstijl

Ons brein vraagt bij alles wat we meemaken om een beoordeling in goed of slecht. Eén van de twee. Was het positief? Of was het negatief? Hebben we hier geluk mee gehad? Of hebben we er pech mee gehad? Je eigen conclusie bepaalt hoe je het ervaart.

Nu is het zo dat gebeurtenissen niet per definitie goed of slecht, positief of negatief zijn. Het is maar hoe je ernaar kijkt.

Zeker als je het gevoel hebt dat iets heel negatief is, helpt het enorm als je van denkrichting verandert en er iets positiefs aan toevoegt. Iets wat soms heel moeilijk is. Wat helpt dan? Het helpt als je op zoek gaat naar positieve argumenten. Deze vind je door de volgende zin af te maken:

Ik heb er geluk mee gehad, omdat….

Door van denkrichting te veranderen ga je positieve argumenten vinden en zal je beleving veranderen. Toen mijn vrouw en ik geen kinderen konden krijgen en dit een bittere pil voor ons was, kwam mijn tante met de boodschap dat ik er eigenlijk geluk mee had gehad. En niet alleen ik, maar heel veel mensen.

Mijn tante zei: ‘Mark, je hebt gewoon geluk gehad. Geluk omdat je nu veel meer tijd en aandacht kunt besteden aan jouw passie. Jouw passie voor positiviteit is zo mooi en daarmee kun je zo veel mensen verder helpen.’

Prachtig. Nieuwe, positieve argumenten toegevoegd aan mijn verhaal. Het helpt enorm als andere positief ingestelde mensen je hierbij helpen. Later begon ik ook de voordelen in te zien van zo veel vrijheid en op vakantie kunnen gaan buiten het hoogseizoen (veel goedkoper). Tegenwoordig heb ik onze kinderloosheid volledig omarmd. Ik zou niet anders meer willen.

Het is heerlijk bevrijdend als je positieve argumenten toe kunt voegen. Reconsolidatie is je toverwoord.

Rouwverwerking Ik heb geluk gehad
  1. Je voorstellingsvermogen en je taalgebruik

Wij mensen denken de hele dag door. Daarbij zijn we niet alleen bezig met wat er nu is, wat we nu om ons heen zien en horen. Onze gedachten zitten ook met grote regelmaat bij andere situaties, andere mensen en andere ervaringen.

Op het moment dat je aan iets anders denkt dan wat je nu kunt zien, horen, proeven, ruiken en voelen, maak je gebruik van je voorstellingsvermogen. Je kunt met je gedachten en je beleving overal naartoe gaan wat je geest voor zich kan zien. Je voorstellingsvermogen zit boordevol met mogelijkheden om iets nuttigs met je negatieve ervaring te doen.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van metaforen. Als je jouw ervaring in gedachten op een bootje zet en je vervolgens dit bootje ziet wegvaren, dan laat je het verdwijnen. Hoe vaker je dit doet, hoe meer het uit je gedachten zal verdwijnen. Zo kun je het hoofdstuk van je levensverhaal afsluiten en aan een nieuw hoofdstuk beginnen. Je kunt de rugzak met je zware last in gedachten af doen en achterlaten. Je kunt spelen met je verhaal door je voorstellingsvermogen. Fascinerend als je dit gaat ontdekken. Het zijn bewezen technieken uit NLP. Neurolinguïstisch programmeren.

En zoals een NLP-master je ook kan vertellen is je woordgebruik ook zeer bepalend voor hoe je iets ervaart. Verander van taal, verander van woorden en je beleving verandert.

Het is goed om afstand te nemen van hetgeen je is overkomen.

  1. Positieve emoties

Persoonlijk vind ik dit de allerfijnste en gemakkelijkste manier om mijn beleving te veranderen. Het werkt bij mij super goed en bevrijdend om gebruik te maken van mijn positieve emoties.

In ieder van ons zitten vele positieve emoties verscholen. Ze zitten in je om wakker geschud te worden. Emoties zoals vreugde, sereniteit, hoop, dankbaarheid, sereniteit/rust, belangstelling, plezier, inspiratie, bewondering en liefde. Wakker een gewenste positieve emotie in jezelf aan en gebruik deze positieve emotie als je in gedachten naar de herinnering gaat die je wil verwerken.

Stel je wil hoop en verlangen toevoegen aan jouw herinnering, creëer dan een beeld van waar je wil zijn en wat je wil ervaren. Vraag jezelf af hoe je hier over een jaar op terug wil kijken. Je verlangen en je hoop toevoegen aan je verhaal verandert je beleving.

Ikzelf ben in de tijd na het overlijden van mijn ouders een ritueel begonnen waarin ik iedere ochtend de emoties dankbaarheid en liefde heb opgezocht en van daaruit ben gaan denken aan wat er gebeurd is. Oh, ik ben ze zo dankbaar voor wat ze me gegeven hebben en wat we samen beleefd hebben. Het was een prachtige tijd. Het waren zo’n fijne hoofdstukken in mijn levensverhaal.

Rouwverwerking Soms is de persoon

Door bijvoorbeeld een positieve podcast of een positief boek te lezen kun je ook al gewenste positieve emoties in jezelf aanwakkeren. En met deze emoties kun je jezelf bevrijden. Ook het praten en in de nabijheid zijn van positieve mensen kan super goed voor je uitwerken. Zoek ze op. Bijvoorbeeld door lezingen of seminars bij te wonen waar je positieve energie kunt tanken!

Doe er je voordeel mee. Je gaat er van bruisen en je leven zou zomaar eens fantastisch kunnen worden.

Kan dit bij alles?

Verwacht geen wonderen die direct verschijnen. Een heftige ervaring wordt niet ineens leuk. Dat gaat niet van het ene op het andere moment. Het positief verwerken is een proces van soms vele stappen, waarin je het iedere keer een klein beetje lichter maakt. Bij extreem heftige gebeurtenissen vraagt dit om vele kleine stappen. Gun jezelf de tijd.

Kan dit bij alles werken? Ja. Het is hoe ons brein werkt.

Je kunt de mogelijkheden van geheugenreconsolidatie op een positieve manier benutten bij het verliezen van een geliefde, van je baan, je toekomstverwachting. Als je teleurgesteld bent in een vriend of vriendin, bij een ongewenste verhuizing, bij financiële misère. De toevoeging van positieve gedachten en emoties doet wonderen. Zodra je de positieve kant opgaat, zal het beetje bij beetje veranderen. Er is alleen één maar. Je moet er zelf voor openstaan. Het zelf willen ervaren en ontdekken.

Hoe snel kan dit gaan? Dit ligt aan je ervaring en aan hoe positief je ingesteld bent. En ja, ook dit laatste kun je uiteraard veranderen. Lees bijvoorbeeld de blogs over de kracht van dankbaarheid en de kracht van positieve psychologie in mijn boek ‘De Vibe‘.

Heb je iets heftigs meegemaakt? Dan wens ik je heel veel sterkte in het positief verwerken. Je kunt veel meer doen dan je nu denkt. Ontdek het.

Rouwverwerking Bij deze stuur ik

De remmen los in rouwverwerking

Zodra het beter met je gaat, dan is dit super. Je mag blij zijn met iedere vooruitgang die je boekt. Laat je dan niet afremmen. Ook niet door schuldgevoelens, een fase in het rouwproces die voor velen wel herkenbaar zal zijn. De fase van ‘het gaat goed’ en ‘ik lach weer veel en ben gelukkig’. De fase waarin je het overlijden van je dierbare ‘prima’ vindt. Ook als dit al heel snel na het overlijden al zo ver is. Zoals in de vorige blog al vermeld, kunnen deze gedachten en gevoelens in het rouwproces verschijnen.

Mag je blij en gelukkig zijn? Uiteraard. Mag je weer volop lachen en genieten? Natuurlijk. Dat is goed voor je en dat zou degene die er niet meer is ook zeker gewild hebben. Het leven gaat verder. Je wil gelukkig zijn en van je leven een prachtige beleving maken.

Wat dan helpt is om je perspectiefsouplesse, je mentale lenigheid in te zetten. Ga van jezelf uit. Maak je nooit druk om wat anderen hiervan vinden. Voel je nooit schuldig over hoe jouw levenslust voor de overleden geliefde zou zijn. Je hoeft je liefde voor de ander niet met verdriet en pijn te bewijzen. Er is een nieuwe tijd aangebroken. Een nieuwe fase in je leven. Wat toen was, was toen. Nu maak je jouw eigen keuzes en mag je vol levenslust genieten van het leven.

Rouwverwerking Ik hoop dat het beter met je gaat
De Vibe
Levenslust voorkant

Meer over rouwverwerking en het herpakken van je levenslust

-> De angst voor de dood. Heb je er wel eens over nagedacht hoe het voor je zou zijn als iemand waar je veel van houdt er ineens niet meer is?

-> Het rouwproces.Waar ga je doorheen? Welke fases zijn te onderscheiden?

-> De vijf geheimen van een goed leven. Wat deed er uiteindelijk echt toe en wat niet?

-> Eenvoudiger leven. Een heerlijk boek over het weer eenvoudiger maken van je leven en je geluk. Dit boek is inmiddels al meer dan 50.000 keer verkocht.

-> Kukuru-podcast waarin Giel Beelen in gesprek gaat met Mark Verhees, de oprichter van Voor Positiviteit, over het verwerken van verlies en het herpakken, het creëren van levenslust. Ook te beluisteren op Spotify.

5 gedachten over “Rouwverwerking”

  1. Pingback: Positieve houding

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00